Среда, 2019-02-20, 17:04
Главная | Регистрация | Вход Приветствую Вас Гость | RSS
Разделы новостей
Страница [13]
Новости об обновлении содержания моей личной страницы (этого сайта)
Политика и Экономика [12]
Новости,связанные с мировой политикой и экономикой - вещами очень связанными сейчас
Люди и Общество [9]
Всё, что относится к институтам человека и объединения людей - Общества
Технологии и Техника [6]
В современном мире нас окружает всё больше и больше технических устройств.. к чему бы это?
События и факты [3]
В мире случаются разные вещи
Форма входа
Логин:
Пароль:
Календарь новостей
«  Январь 2010  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Поиск
Друзья сайта
Мой опрос
Куда бы вы хотели поехать зимой?
Всего ответов: 65
Главная » 2010 » Январь » 5 » Новый год, новые решения, старые проблемы — саммит в Копенгагене.
Новый год, новые решения, старые проблемы — саммит в Копенгагене.
20:03

В конце декабря 2009 закончился климатический саммит в Копенгагене. Вот как можно вкратце его описать: "Он однозначно стал самым большим экологическим событием уходящего 2009 года, а может быть и всего десятилетия. Большим по размеру – в нем приняли участие до 35000 человек и более ста двадцати политических лидеров, 2 недели переговоров, сотни параллельных мероприятий, десятки тысяч статей в СМИ в разных странах… И беспрецедентный интерес со стороны людей по всему миру".

Для многих этот саммит стал не просто очередной конференцией с прицелом на стратегические проблемы, а попыткой спасти свою страну: "президент Сейшельских островов Джеймс Аликс Мишель, выступая на конференции сказал, что он приехал сюда не обсуждать вопросы изменения климата, а бороться за выживание своей страны, которая может уйти под воду". И эта проблема характерна для всех городов, расположенных на побережье, а, как известно, на побережье и ближайшей территории живёт большая часть населения Земли. И есть множество городов, которые могут полностью или частично уйти под воду.

Но видимо не для всех. И основной проблемой стало отсутствие взаимопонимания между развитыми и развивающимися странами. Поэтому прошедший саммит можно описать и так: "Если не прибегать к дипломатическому языку, то можно сказать, что саммит окончился провалом. Новое соглашение, юридически обязательное, справедливое и амбициозное не принято. Заявленных объемов сокращений эмиссии парниковых газов недостаточно для того, чтобы удержать глобальный рост температуры в границах полутора-двух градусов Цельсия. Предложенный промышленно развитыми странами объем финансирования значительно меньше того, которого требовали развивающиеся страны. Так на период 2010-2012 гг. планируется выделять до 30 млрд. долларов ежегодно на поддержку развивающихся стран, на борьбу с изменением климата и адаптацию. На более поздний период ставится цель довести эту сумму до 100 миллиардов долларов. Это тоже хорошо. Это очень хорошо. Но этого мало. На войны в мире тратятся гораздо большие деньги". С полным текстом соглашения Вы можете ознакомиться ниже. Хотя речь идёт о повышении температуры не более, чем на 2 градуса Цельсия, но в конце в нём упоминается цифра 1,5 градуса Цельсия и необходимость ужесточения мер в будущем, однако также называется 2015 год в качестве ориентира для усовершенствования принятого соглашения.

Следует учитывать, что сам по себе текст не содержит чётких обязательств, а содержит больше утверждений: "Договор – триумф пиара над содержанием. Он признает необходимость держать потепление в пределах двух градусов, но ничего не делает ради достижения этой цели", — так заявил директор неправительственной организации Oxfam International. Но если последствия заявлений отдельных лиц и утверждений в документах будет трудно проверить, то мировое потепление почувствуют все в любом случае. Про его последствия и влияние на разные регионы мира читайте статью Изменяя изменение климата.

Но в действительности к юридически обязательному соглашению стороны таки и не пришли, а последний его день описывают следующим образом: "Работая всю ночь, участники переговоров пытались определить статус так называемого «Копенгагенского соглашения», и в результате саммит завершился бесславно, непоследовательно и безрезультатно". А его итоги и значение  Алексей Кокорин, руководитель климатической программы WWF в России, описывает так:  "Все идет к затыканию дыр и переносу заключения нового юридически обязывающего договора (взамен Киотского) на 2010 год. <...> Процедурные и правовые проблемы оказались непреодолимыми даже для продления Киотского протокола. В Копенгагене бюрократы победили экологов".

Можно сказать и проще, что Саммит ничем пока не закончился, люди встретились, посидели, разошлись. Но это тоже неправильно, ведь, по крайней мере, были подтверждены намерения, и страны находятся пока на пути к новому соглашению, а прошедший саммит всего лишь один из шагов, пусть и не громкий, но необходимый и, хочется верить, в нужном направлении. На это надеется и генеральный секретарь ООН Пан Ги Мун:"Возможно оно [cоглашение] не включает в себя всего того, на что мы рассчитывали, но решение Конференции сторон это важное начало… Важность его будет оценена тогда, когда оно станет частью международного законодательства. Мы должны трансформировать его в юридически обязательное соглашение в течение следующего года”. Главное чтобы сделанный шаг не оказался шагом назад.

Ниже представлена полная текстовая версия соглашения, предложенного Бараком Обамой, против которого в финальной фазе переговоров выступили несколько стран, среди которых были Судан, Никарагуа, Куба, Венесуэла и Боливия. Причем, если латиноамериканские страны были недовольны тем, что соглашение обсуждалось "келейно", то представителям Африки договор не понравился по существу.  
Представитель Судана Лумумба Стаслаус Ди-Апинг заявил, что африканским странам предложено подписать "суицидальный пакт". Таким образом, Соглашение не стало официальным решением саммита в Копенгагене, оно было лишь принято к сведению, то есть отныне имеет рекомендательный статус.

Также Вы можете ознакомиться со статьёй Изменяя изменение климата и Климатической доктриной России.

The Copenhagen Accord

The Heads of State, Heads of Government, Ministers, and other heads of delegations present at the United Nations Climate Change Conference 2009 in Copenhagen: In pursuit of the ultimate objective of the Convention as stated in its Article 2, Being guided by the principles and provisions of the Convention, 

Noting the results of work done by the two Ad hoc Working Groups,

Endorsing decision x/CP.15 on the Ad hoc Working Group on Long-term

Cooperative Action and decision x/CMP.5 that requests the Ad hoc Working Group on Further Commitments of Annex I Parties under the Kyoto Protocol to continue its work, Have agreed on this Copenhagen Accord which is operational immediately.

1. We underline that climate change is one of the greatest challenges of our time. We emphasise our strong political will to urgently combat climate change in accordance with the principle of common but differentiated responsibilities and respective capabilities. To achieve the ultimate objective of the Convention to stabilize greenhouse gas concentration in the atmosphere at a level that would prevent dangerous anthropogenic 

interference with the climate system, we shall, recognizing the scientific view that the increase in global temperature should be below 2 degrees Celsius, on the basis of equity and in the context of sustainable development, enhance our long-term cooperative action to combat climate change. We recognize the critical impacts of climate change and the potential impacts of response measures on countries particularly vulnerable to its adverse effects and stress the need to establish a comprehensive adaptation programme including international support.

2. We agree that deep cuts in global emissions are required according to science, and as documented by the IPCC Fourth Assessment Report with a view to reduce global emissions so as to hold the increase in global temperature below 2 degrees Celsius, and take action to meet this objective consistent with science and on the basis of equity. We should cooperate in achieving the peaking of global and national emissions as soon as possible, recognizing that the time frame for peaking will be longer in developing countries and bearing in mind that social and economic development and poverty eradication are the first and overriding priorities of developing countries and that a low-emission development strategy is indispensable to sustainable development. 

3. Adaptation to the adverse effects of climate change and the potential impacts of response measures is a challenge faced by all countries. Enhanced action and international cooperation on adaptation is urgently required to ensure the implementation of the Convention by enabling and supporting the implementation of adaptation actions aimed at reducing vulnerability and building resilience in developing countries, especially in those that are particularly vulnerable, especially least developed countries, small island developing States and Africa. We agree that developed countries shall provide adequate, predictable and sustainable financial resources, technology and capacity-building to support the implementation of adaptation action in developing countries.

4. Annex I Parties commit to implement individually or jointly the quantified economy-wide emissions targets for 2020, to be submitted in the format given in Appendix I by Annex I Parties to the secretariat by 31 January 2010 for compilation in an INF document. Annex I Parties that are Party to the Kyoto Protocol will thereby further strengthen the emissions reductions initiated by the Kyoto Protocol. 

Delivery of reductions and financing by developed countries will be measured, reported and verified in accordance with existing and any further guidelines adopted by the Conference of the Parties, and will ensure that accounting of such targets and finance is rigorous, robust and transparent.

5. Non-Annex I Parties to the Convention will implement mitigation actions, including those to be submitted to the secretariat by non-Annex I Parties in the format given in Appendix II by 31 January 2010, for compilation in an INF document, consistent with Article 4.1 and Article 4.7 and in the context of sustainable development. Least developed countries and small island developing States may undertake actions voluntarily and on the basis of support. Mitigation actions subsequently taken and envisaged by Non-Annex I Parties, including national inventory reports, shall be communicated through national communications consistent with Article 12.1(b) every two years on the basis of guidelines to be adopted by the Conference of the Parties. 

Those mitigation actions in national communications or otherwise communicated to the Secretariat will be added to the list in appendix II. Mitigation actions taken by Non-Annex I Parties will be subject to their domestic measurement, reporting and verification the result of which will be reported through their national communications every two years. Non-Annex I Parties will communicate information on the implementation of their actions through National Communications, with provisions for international consultations and analysis under clearly defined guidelines that will ensure that national sovereignty is respected. Nationally appropriate mitigation actions seeking international support will be recorded in a registry along with relevant technology, finance and capacity building support. Those actions supported will be added to the list in appendix II. These supported nationally appropriate mitigation actions will be subject to international measurement, reporting and verification in accordance with guidelines adopted by the Conference of the Parties.

6. We recognize the crucial role of reducing emission from deforestation and forest degradation and the need to enhance removals of greenhouse gas emission by forests and agree on the need to provide positive incentives to such actions through the immediate establishment of a mechanism including REDD-plus, to enable the mobilization of financial resources from developed countries.

7. We decide to pursue various approaches, including opportunities to use markets, to enhance the cost-effectiveness of, and to promote mitigation actions. Developing countries, especially those with low emitting economies should be provided incentives to continue to develop on a low emission pathway.

8. Scaled up, new and additional, predictable and adequate funding as well as improved access shall be provided to developing countries, in accordance with the relevant provisions of the Convention, to enable and support enhanced action on mitigation, including substantial finance to reduce emissions from deforestation and forest degradation (REDD-plus), adaptation, technology development and transfer and capacity-building, for enhanced implementation of the Convention.

The collective commitment by developed countries is to provide new and additional resources, including forestry and investments through international institutions, approaching USD 30 billion for the period 2010 . 2012 with balanced allocation between adaptation and mitigation. Funding for adaptation will be prioritized for the most vulnerable developing countries, such as the least developed countries, small island developing States and Africa. In the context of meaningful mitigation actions and transparency on implementation, developed countries commit to a goal of mobilizing jointly USD 100 billion dollars a year by 2020 to address the needs of developing countries. This funding will come from a wide variety of sources, public and private, bilateral and multilateral, including alternative sources of finance. New multilateral funding for adaptation will be delivered through effective and efficient fund arrangements, with a governance structure providing for equal representation of developed and developing countries. A significant portion of such funding should flow through the Copenhagen Green Climate Fund.

9. To this end, a High Level Panel will be established under the guidance of and accountable to the Conference of the Parties to study the contribution of the potential sources of revenue, including alternative sources of finance, towards meeting this goal.

10. We decide that the Copenhagen Green Climate Fund shall be established as an operating entity of the financial mechanism of the Convention to support projects, programme, policies and other activities in developing countries related to mitigation including REDD-plus, adaptation, capacity-building, technology development and transfer. 

11. In order to enhance action on development and transfer of technology we decide to establish a Technology Mechanism to accelerate technology development and transfer in support of action on adaptation and mitigation that will be guided by a country-driven approach and be based on national circumstances and priorities. 

12. We call for an assessment of the implementation of this Accord to be completed by 2015, including in light of the Convention.s ultimate objective. This would include consideration of strengthening the long-term goal referencing various matters presented by the science, including in relation to temperature rises of 1.5 degrees Celsius.

(Soource: UNFCC Secretariat. The document was edited and had some last minute changes before its ultimate adoption)

Категория: Люди и Общество | Просмотров: 1438 | Добавил: jenya | Рейтинг: 0.0/0 |

Код быстрого отклика (англ. QR code) на данную страницу (содержит информацию об адресе данной страницы):

Всего комментариев: 0
Имя *:
Эл. почта:
Код *:
Copyright MyCorp © 2019
Лицензия Creative Commons Rambler's Top100